Fusion GPS Scandal Implicates Gawker and Giz... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

Fusion GPS Scandal Implicates
Gawker and Gizmodo Media In
Possible Pay-To-Publish
Scheme

A court filing from the U.S. district court for DC shows that Fusion GPS paid several
journalists and was paid by a media organization.

Court filings released last month by the House Permanent Select
Committee on Intelligence suggest growing evidence of a pay-to-
publish scandal that may shake large parts of the Washington press
corps.

By LeE o At the center of the controversy is the Washington DC-based

DECEMBER 4,2017 communications shop Fusion GPS, which assembled and distributed
the so-called “Steele dossier.” It’s named after former British spy
Christopher Steele, who is believed to have authored the document
alleging that Donald Trump and members of his campaign colluded
with Russia to win the 2016 election. Steele acknowledges that some
of the dossier’s information is sourced to Russian officials, including a
“top-level intelligence officer.”

In its other Russia-related work,
Fusion GPS engaged in a media
campaign opposing a law targeting
foreign nationals across the globe
for human rights abuses. In its
advocacy against the Global
Magnitsky Act, a
worldwide extension of the U.S.
legislation imposing sanctions on
Russian officials and other figures
associated with the Russian government for their involvement in the
detention and death of Russian lawyer Sergei Magnitsky, Fusion GPS
mirrored Kremlin talking points.

Now the court filing from the U.S. district court for DC shows that
Fusion GPS paid several journalists, including three who reported on
“Russia issues relevant to [the committee’s] investigation,” the House
Intelligence Committee said in a court filing.

The documents did not release the names of the journalists and media

1of7 12/5/17, 1:21 PM



Fusion GPS Scandal Implicates Gawker and Giz... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

organization.

How Fusion GPS Used Media Contacts

To understand the role Fusion GPS played in promoting and distributing the
Steele dossier as well as the company’s work to undermine the Magnitsky Act,
we’ll need a fuller account of Fusion GPS’s relationship with the journalism
industry its principals left and then cultivated.

The story starts at the Wall Street Journal, which
is taking fire from the rest of the profession,
plunging the paper into what some have
described as a civil war between its traditionally
right-wing editorial page and left-leaning news
desk.

“I don’t know a single WS]J alum who’s not agog

at where that edit page is heading,” tweeted

former Wall Street Journal reporter Neil King,

reacting to a Journal editorial calling for the
firing of Robert Mueller. “WS]J edit page has gone full bats-t, now hosting an op-ed
suggesting Trump pardon everyone, including himself,” tweeted former high-
ranking Wall Street Journal editor Bill Grueskin, now a professor at the Columbia
School of Journalism.

When the Journal’s Kimberley Strassel wrote on the editorial page that plenty of
bombshells are to come in the Trump-Russia narrative—about the FBI, the
Democratic National Committee, and Fusion GPS—

Journal alums told Politico reporter Jason Schwartz that was all crazy talk. The
real story, they suggested, was that News Corp owner Rupert Murdoch had
whispered in Journal editor Gerard Baker’s ear that the paper better support
Trump or else.

The Journal took the unusual step of responding to the Politico article, chastising
the publication for omitting key details—like the fact that King is now employed by
Fusion GPS. “Mr. Schwartz,” the editorial continued, “also failed to point out that
Mr. King’s wife, Shailagh Murray, also a former Journal reporter, worked in the
Obama White House. Perhaps Mr. Schwartz understands that this kind of political
incestuousness is so routine in Washington that even to mention it would get him
drummed out of the club.”

That is, the Journal suggested the Politicowriter
was in on a game whose major players include

2 0f 7 12/5/17, 1:21 PM



Fusion GPS Scandal Implicates Gawker and Giz... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

Fusion GPS and Democratic operatives like
Murray, in which the press’s role is to credential
the fruits of Fusion GPS’s oppo research as
legitimate news stories.

“Our reporting on Fusion GPS is unrelated to

where its employees used to work,” Wall Street

Journal editorial page editor Paul Gigot wrote
me in an email. “We think the story of Russian meddling in the 2016 election is
important, and where we differ with the rest of the press corps is that we think
the story of Fusion’s ties to Russia and the Steele dossier, as well as the dossier’s
influence on the FBI, are also important to investigate. Let’s get the full Russia
story.”

Former WS]J Reporters Now Push Russiagate Story

Fusion GPS’s principals—Glenn Simpson, Peter Fritsch, Thomas Catan, and King—
are all Journal alumni. Moreover, several other former Journal hands employed
throughout the Washington DC press corps to cover the Russiagate beat have
teamed with the Fusion four. Because Journal alums played a key role not only in
creating the Great Kremlin Conspiracy but also in disseminating it, it is natural
that the Journal would find itself in the middle of the story. It appears its
newsroom is still influenced by the former staffers driving the Russiagate story.

William Browder, the driving force behind the Magnitsky Act, told me recently
about his experience with the Journal’s newsroom and its relationship with the
firm four former WSJjreporters have founded. “When I was trying to get journalists
interested in a story about the role Fusion GPS was playing in trying to undo the
Magnitsky Act,” said Browder, “I found that the Wall Street Journal was one of the
places where Glenn Simpson and Fusion GPS were deeply entrenched in the
newsroom.” Wall Street Journal editor Gerard Baker did not reply to a request for
comment on Browder’s assertions.

The Fusion GPS story doesn’t end with the Wall
Street Journal. It only started there. Recently
The Daily Caller reported on CNN reporter Evan
Perez’s ties to Fusion GPS, showing photographs
of Perez with Fritsch and King, with whom

he shared bylines at the Wall Street

Journal before they went to Fusion GPS and he
moved to CNN. Perez had the lead byline on
CNN'’s January 10, 2017 story that broke how

3 of7 12/5/17, 1:21 PM



Fusion GPS Scandal Implicates Gawker and Giz... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

four U.S. intelligence chiefs briefed incoming
president Trump and outgoing President Obama
on the Steele dossier. The CNN story made no
mention of Perez’s friends and former colleagues
who produced and distributed the dossier that
was the subject of the story.

Former WS]J reporter Adam Entous,

recently hired by the New Yorker, had the lead

byline on the Washington Post article breaking

the newsthat Marc Elias, a lawyer from the DC

law firm Perkins Coie, hired Fusion GPS to

compile an opposition research file on Trump for
the Democratic National Committee (DNC) and the Clinton campaign. After the
story broke, New York Times reporters Maggie Haberman and Ken Vogel
expressed their professional frustration on Twitter. They were after the story, and
someone else nailed it.

“Folks involved in funding this lied about it, and with sanctimony, for a

year,” tweetedHaberman. “When I tried to report this story,” wrote Vogel, “Clinton
campaign lawyer @marceelias pushed back vigorously, saying “You (or your
sources) are wrong.’”

So how did the Post get the Clinton campaign, DNC, or Elias to confirm the story?
There’s no evidence they did. A former Clinton spokesman told the paper he
wasn’t aware Fusion GPS was hired. A DNC spokesperson said the new leadership
was not part of the decision-making. “Elias and Fusion GPS,” according to

the Post report, “declined to comment on the arrangement.”

That leaves the firm’s principals as Entous’ most likely sources. Why? Because
Fusion GPS and its principals had an interest in dumping information to deter the
House Permanent Select Committee in Intelligence from successfully subpoenaing
the company’s bank records for evidence that Fusion GPS paid journalists.
“Entous,” said one veteran journalist familiar with the national security beat, “is
tight with Fusion GPS.”

Feeding Friendly Media Anti-Trump Smears

Carol Lee of NBC News is another WSJ alum. At her new job she has worked on
Russiagate stories with Ken Dilanian, a reporter Browder believes to be a regular
and reliable purveyor of Fusion GPS-manufactured talking points. In September,
for instance, Lee and Dilanian broke a story about the June 2016 meeting between
Donald Trump Jr. and Russian lawyer Natalia Veselnitskaya, which also included

4 0f7 12/5/17, 1:21 PM



Fusion GPS Scandal Implicates Gawker and Giz... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

Jared Kushner and Paul Manafort.

Lee and Dilanian reported, “Two sources tell NBC News

The network of
journalists who
take dossiers from
Fusion GPS is rich
and deep.

that Manafort’s smartphone notes from the meeting
included the words ‘donations’ in close proximity to the
reference to the Republican National Committee.” NBC
News was eventually forced to walk back the story when it
turned out the word on Manafort’s phone was “donors,”
not “donations,” a difference that nullified the thrust of the story, which was to
suggest that Russia was funneling money directly to the Trump campaign.

But who fed Lee and Dilanian their story? It seems likely from the list of people at
the meeting that their sources included Veselnitskaya herself and another Russian
at the meeting, Rinat Akhmetshin—who both had partnered with Fusion GPS to
try to undo the Magnitsky Act on behalf of pro-Putin elements. Indeed, Simpson
met with Veselnitskayabefore and after her meeting with Trump Jr.—a meeting
Simpson says he didn’t know about until it was later reported.

The network of journalists who take dossiers from Fusion GPS is rich and deep,
which is how the company manages to seed so many stories around the media and
make its money. Others whose tenure at the Wall Street Journal intersected with
those of Fusion GPS principals and who have filed numerous stories on the Trump-
Russia narrative that originated with Fusion GPS’s “Steele” dossier include,
among others, Devlin Barrett and Tom Hamburger of the Washington Post,

and Matthew Rosenberg of the New York Times.

Paid Mouthpieces for Unknown Interests

Journalism is hardly the only industry networked not just by the work it produces,
but also the values and professional ethic it reproduces. Thus the picture of the
American news media that emerges from all this hush-hush, buddy-buddy back
and forth isn’t pretty.

. . Much of the fourth estate, it seems, is a world of Renfields,
With the briefing,
Obama’s
intelligence chiefs
had re-credentialed
Fusion GPS’s oppo
research as a news

story.

grotesque courtiers gorging on scraps left at the master’s
table: reporters who conceal the for-profit sources that pay
them and coordinate campaigns of political warfare with
the partisan operatives and intelligence officials they’re
supposed to be reporting on; and editors who publish
conspiracies drawn from a platform for a Russian-
manufactured disinformation operation furnished by
former colleagues advocating on behalf of a pro-Kremlin interests to undermine
American law. Why have they pushed a narrative based on a dossier that they

50f7 12/5/17, 1:21 PM



Fusion GPS Scandal Implicates Gawker and Giz... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

couldn’t verify? Because they couldn’t abide the results of an American election.

For nearly a year most of the press—with the exception of Yahoo News

and Mother Jones—held off from reporting on the dossier because they couldn’t
discern how much, if any, of it was true. It was Barack Obama who put it back in
play when, as CNN reported, his four intelligence chiefs briefed the newly elected
Trump in early January 2017.

“One reason the nation’s intelligence chiefs took the extraordinary step of
including the synopsis in the briefing documents was to make the President-elect
aware that such allegations involving him are circulating among intelligence
agencies,” reported CNN.

No, the point was to provide a pretext for a press that before the election had
refrained from publishing the dossier to now put it out in the open. With the
briefing, Obama’s intelligence chiefs had re-credentialed Fusion GPS’s oppo
research as a news story. Now it was legitimate. Then the feeding frenzy began.

Corrupt Institutions Can’t Stop Corruption

Who knows how editors and journalists justify to themselves promoting a storyline
based on a dossier that their journalistic ethics had previously rejected. Maybe
they convinced themselves that the fate of the American press, or America itself,
actually depended on promoting the dossier to jam a spike in Trump’s wheels.
There was really no telling what the mad, press-hating tweeter-in-chief might do
once in office.

And if it weren’t for the Trump-Russia narrative, maybe .
If it weren't for the
Trump-Russia
narrative, maybe

digital subscriptions wouldn’t have surged at
the Times and elsewhere over the last quarter. Sure, it
would be bad if the tables were turned, and the other side

aital
had a noble public servant of its own like Robert Mueller digita L
. . . . " ., Subscriptions
coming after Hillary Clinton on the basis of some “dossier ouldn’t have
wou \%
of hogwash that a Trump donor paid $10 million for then
surged at

leaked to Steve Bannon at Breitbart —but, well, that’s not .
the Timesand

elsewhere over the
Journalists can try to pretend that none of this actually last quarter.

happening. Not this time, anyway.

happened, and that in fact they are all still the heroes of their own imaginations,
bravely fighting Nazis and fascists. That the choices they made while playing
dress-up are fully justified by Trump’s awfulness, even if they also weakened the
badly damaged structures of an institution that for the past century has been
central to the American form of government.

6 of 7 12/5/17, 1:21 PM



Fusion GPS Scandal Implicates Gawker and Giz... file:///home/xxx/Desktop/BACKUP REGULARLY/...

Our political institutions, including the press, are designed to check the power
that any one group accrues as a consequence of its sociological dynamics, and
make it difficult for them to advance their narrow interests, friendships, or whims
at the expense of the public. The scandal that now threatens to put a stake
through the heart of the media is that it may have been paid to publicize what it
knows and has known for more than a year: The Great Kremlin Conspiracy Theory
is a hoax.

Lee Smith is the media columnist at Tablet and a senior fellow at the
Hudson Institute.

7 of 7 12/5/17, 1:21 PM



