
How a Elon Musk's Internet Troll Tsunami Machine Works

Today, on Voat.co, Erin Brokovitch is being savaged on a discussion about her call
for an investigation regarding the EPA mining leak disaster in the Midwest.

Almost as soon as the article was posted on Voat, a strangely interesting bunch 
of comments appeared to applaud the EPA and mining companies, and slam 
Brokovitch with disparaging remarks. 

The timing, DNS records and semantic construction of the anti-Brokovitch 
comments are suspicious.

Elon Musk goes nearly insane when his self-adoration is impugned. As the 
leading narcisstic billionaire in the world, he can afford to clobber and cover up. 
Elon Musk hired guys from the CIA’s out-sourcing group: In-Q-Tel.  You can check 
multiple news articles that report the paid connection between Musk and In-Q-
Tel. They contracted Palantir, Lucidworks, and Future something-or-other to 
monitor and scan all internet blog traffic and sniff out certain keywords and 
phrases. The keywords include: Elon Musk, Elon Musk asshole, Elon Musk scam, 
Tesla Motors, etc.

When the “sniffers” find a blog that has just posted anything about any of Musk’s
companies, a digital alert goes off. In the digital alert, seconds later, work orders 
go out to Domingo in Puerto Rico, Vlad in the Ukraine, Tina at Gawker Media 
Group in New York City, and Lee in Taiwan. The work orders direct them to the 
blog where the comment was made. They must use their “talking points” scripts,
issued by Tesla PR, to fill the blog with Merchants of Doubt, slam attack, counter-
measure comments designed to cause everyone to question the original author, 
who wrote the disclosure. This tactic is brilliantly described in the Feature Film: 
The Merchants of Doubt.

Musk, The EPA Press Office, Gawker, and other big players, all use computerized 
Troll Farms to rain hell on those they dare not face in a live human tv debate. 
They couldn’t survive a live in-person grilling in front of the public, but they can 
manipulate the argument, covertly, on the web. They, secretly, become all of the
players in the conversation, and make it appear that the consensus is one thing, 
when, in fact, the real consensus is nothing of the sort. They use a manufactured
fairyland where they have built all of the props and they pretend to be all of the 
fairies.

Is it rape and abuse of your freedom of speech? You bet, when your speech is 
manipulated by the trickery of secret  monopolies, then the law has been broken.

Warehouse full of underpaid overseas workers may be doing the labor but the 
work is managed, paid for and contracted by player’s right in San Carlos, and Los
Angeles, California.

These are the hired assassins of Troll Farming. Let us explore their dark, twisted 
workplaces:  

The New York Times 

http://www.nytimes.com/section/magazine


55 Savushkina Street, last known home of the Internet Research Agency. Credit James Hill 
for The New York Times 

The Agency
From a nondescript office building in St. Petersburg, Russia, an army of well-paid “trolls”
has tried to wreak havoc all around the Internet — and in real-life American communities.

By ADRIAN CHEN 

Читайте эту статью на русском.

Around 8:30 a.m. on Sept. 11 last year, Duval Arthur, director of the Office of Homeland 
Security and Emergency Preparedness for St. Mary Parish, Louisiana, got a call from a 
resident who had just received a disturbing text message. “Toxic fume hazard warning in this 
area until 1:30 PM,” the message read. “Take Shelter. Check Local Media and 
columbiachemical.com.”

St. Mary Parish is home to many processing plants for chemicals and natural gas, and 
keeping track of dangerous accidents at those plants is Arthur’s job. But he hadn’t heard of 
any chemical release that morning. In fact, he hadn’t even heard of Columbia Chemical. St. 
Mary Parish had a Columbian Chemicals plant, which made carbon black, a petroleum 
product used in rubber and plastics. But he’d heard nothing from them that morning, either. 
Soon, two other residents called and reported the same text message. Arthur was worried: 
Had one of his employees sent out an alert without telling him?

If Arthur had checked Twitter, he might have become much more worried. Hundreds of 
Twitter accounts were documenting a disaster right down the road. “A powerful explosion 

http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency-russian.html


heard from miles away happened at a chemical plant in Centerville, Louisiana 
#ColumbianChemicals,” a man named Jon Merritt tweeted. The #ColumbianChemicals 
hashtag was full of eyewitness accounts of the horror in Centerville. @AnnRussela shared an 
image of flames engulfing the plant. @Ksarah12 posted a video of surveillance footage from 
a local gas station, capturing the flash of the explosion. Others shared a video in which thick 
black smoke rose in the distance.

The New York Times Magazine Newsletter

Dozens of journalists, media outlets and politicians, from Louisiana to New York City, 
found their Twitter accounts inundated with messages about the disaster. “Heather, I’m sure 
that the explosion at the #ColumbianChemicals is really dangerous. Louisiana is really 
screwed now,” a user named @EricTraPPP tweeted at the New Orleans Times-Picayune 
reporter Heather Nolan. Another posted a screenshot of CNN’s home page, showing that the 
story had already made national news. ISIS had claimed credit for the attack, according to 
one YouTube video; in it, a man showed his TV screen, tuned to an Arabic news channel, on 
which masked ISIS fighters delivered a speech next to looping footage of an explosion. A 
woman named Anna McClaren (@zpokodon9) tweeted at Karl Rove: “Karl, Is this really 
ISIS who is responsible for #ColumbianChemicals? Tell @Obama that we should bomb 
Iraq!” But anyone who took the trouble to check CNN.com would have found no news of a 
spectacular Sept. 11 attack by ISIS. It was all fake: the screenshot, the videos, the 
photographs.

In St. Mary Parish, Duval Arthur quickly made a few calls and found that none of his 
employees had sent the alert. He called Columbian Chemicals, which reported no problems at
the plant. Roughly two hours after the first text message was sent, the company put out a 
news release, explaining that reports of an explosion were false. When I called Arthur a few 
months later, he dismissed the incident as a tasteless prank, timed to the anniversary of the 
attacks of Sept. 11, 2001. “Personally I think it’s just a real sad, sick sense of humor,” he told 
me. “It was just someone who just liked scaring the daylights out of people.” Authorities, he 
said, had tried to trace the numbers that the text messages had come from, but with no luck. 
(The F.B.I. told me the investigation was still open.)

The Columbian Chemicals hoax was not some simple prank by a bored sadist. It was a highly
coordinated disinformation campaign, involving dozens of fake accounts that posted 
hundreds of tweets for hours, targeting a list of figures precisely chosen to generate maximum
attention. The perpetrators didn’t just doctor screenshots from CNN; they also created fully 
functional clones of the websites of Louisiana TV stations and newspapers. The YouTube 
video of the man watching TV had been tailor-made for the project. A Wikipedia page was 
even created for the Columbian Chemicals disaster, which cited the fake YouTube video. As 
the virtual assault unfolded, it was complemented by text messages to actual residents in St. 
Mary Parish. It must have taken a team of programmers and content producers to pull off.

And the hoax was just one in a wave of similar attacks during the second half of last year. On 
Dec. 13, two months after a handful of Ebola cases in the United States touched off a minor 
media panic, many of the same Twitter accounts used to spread the Columbian Chemicals 
hoax began to post about an outbreak of Ebola in Atlanta. The campaign followed the same 
pattern of fake news reports and videos, this time under the hashtag #EbolaInAtlanta, which 
briefly trended in Atlanta. Again, the attention to detail was remarkable, suggesting a 
tremendous amount of effort. A YouTube video showed a team of hazmat-suited medical 

https://www.youtube.com/watch?v=GqsA71C6BDc
https://www.youtube.com/watch?v=E2J6RvajSaA


workers transporting a victim from the airport. Beyoncé’s recent single “7/11” played in the 
background, an apparent attempt to establish the video’s contemporaneity. A truck in the 
parking lot sported the logo of the Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport.

On the same day as the Ebola hoax, a totally different group of accounts began spreading a 
rumor that an unarmed black woman had been shot to death by police. They all used the 
hashtag #shockingmurderinatlanta. Here again, the hoax seemed designed to piggyback on 
real public anxiety; that summer and fall were marked by protests over the shooting of 
Michael Brown in Ferguson, Mo. In this case, a blurry video purports to show the shooting, 
as an onlooker narrates. Watching it, I thought I recognized the voice — it sounded the same 
as the man watching TV in the Columbian Chemicals video, the one in which ISIS 
supposedly claims responsibility. The accent was unmistakable, if unplaceable, and in both 
videos he was making a very strained attempt to sound American. Somehow the result was 
vaguely Australian.

Who was behind all of this? When I stumbled on it last fall, I had an idea. I was already 
investigating a shadowy organization in St. Petersburg, Russia, that spreads false information 
on the Internet. It has gone by a few names, but I will refer to it by its best known: the 
Internet Research Agency. The agency had become known for employing hundreds of 
Russians to post pro-Kremlin propaganda online under fake identities, including on Twitter, 
in order to create the illusion of a massive army of supporters; it has often been called a “troll
farm.” The more I investigated this group, the more links I discovered between it and the 
hoaxes. In April, I went to St. Petersburg to learn more about the agency and its brand of 
information warfare, which it has aggressively deployed against political opponents at home, 
Russia’s perceived enemies abroad and, more recently, me.

Seven months after the Columbian Chemicals hoax, I was in a dim restaurant in St. 
Petersburg, peering out the window at an office building at 55 Savushkina Street, the last 
known home of the Internet Research Agency. It sits in St. Petersburg’s northwestern 
Primorsky District, a quiet neighborhood of ugly Soviet apartment buildings and equally ugly
new office complexes. Among the latter is 55 Savushkina; from the front, its perfect gray 
symmetry, framed by the rectangular pillars that flank its entrance, suggests the grim 
impenetrability of a medieval fortress. Behind the glass doors, a pair of metal turnstiles stand 
guard at the top of a short flight of stairs in the lobby. At 9 o’clock on this Friday night in 
April, except for the stairwell and the lobby, the building was entirely dark.

This puzzled my dining companion, a former agency employee named Ludmila Savchuk. She
shook her head as she lifted the heavy floral curtain to take another look. It was a traditional 
Russian restaurant, with a dining room done up like a parlor from the early 1900s, complete 
with bentwood chairs and a vintage globe that showed Alaska as part of Russia. Savchuk’s 5-
year-old son sat next to her, slurping down a bowl of ukha, a traditional fish soup. For two 
and a half months, Savchuk told me, she had worked 12-hour shifts in the building, always 
beginning at 9 a.m. and finishing at 9 p.m., at which point she and her co-workers would 
eagerly stream out the door at once. “At 9 p.m. sharp, there should be a crowd of people 
walking outside the building,” she said. “Nine p.m. sharp.” One Russian newspaper put the 
number of employees at 400, with a budget of at least 20 million rubles (roughly $400,000) a 
month. During her time in the organization, there were many departments, creating content 
for every popular social network: LiveJournal, which remains popular in Russia; VKontakte, 
Russia’s homegrown version of Facebook; Facebook; Twitter; Instagram; and the comment 
sections of Russian news outlets. One employee estimated the operation filled 40 rooms.

https://www.youtube.com/watch?v=7tvMH-PUFw8


Every day at the Internet Research Agency was essentially the same, Savchuk told me. The 
first thing employees did upon arriving at their desks was to switch on an Internet proxy 
service, which hid their I.P. addresses from the places they posted; those digital addresses can
sometimes be used to reveal the real identity of the poster. Savchuk would be given a list of 
the opinions she was responsible for promulgating that day. Workers received a constant 
stream of “technical tasks” — point-by-point exegeses of the themes they were to address, all
pegged to the latest news. Ukraine was always a major topic, because of the civil war there 
between Russian-backed separatists and the Ukrainian Army; Savchuk and her co-workers 
would post comments that disparaged the Ukrainian president, Petro Poroshenko, and 
highlighted Ukrainian Army atrocities. Russian domestic affairs were also a major topic. Last 
year, after a financial crisis hit Russia and the ruble collapsed, the professional trolls left 
optimistic posts about the pace of recovery. Savchuk also says that in March, after the 
opposition leader Boris Nemtsov was murdered, she and her entire team were moved to the 
department that left comments on the websites of Russian news outlets and ordered to suggest
that the opposition itself had set up the murder.

Savchuk told me she shared an office with about a half-dozen teammates. It was smaller than 
most, because she worked in the elite Special Projects department. While other workers 
churned out blandly pro-Kremlin comments, her department created appealing online 
characters who were supposed to stand out from the horde. Savchuk posed as three of these 
creations, running a blog for each one on LiveJournal. One alter ego was a fortuneteller 
named Cantadora. The spirit world offered Cantadora insight into relationships, weight loss, 
feng shui — and, occasionally, geopolitics. Energies she discerned in the universe invariably 
showed that its arc bent toward Russia. She foretold glory for Vladimir Putin, defeat for 
Barack Obama and Petro Poroshenko. The point was to weave propaganda seamlessly into 
what appeared to be the nonpolitical musings of an everyday person.

In fact, she was a troll. The word “troll” was popularized in the early 1990s to denounce the 
people who derailed conversation on Usenet discussion lists with interminable flame wars, or 
spammed chat rooms with streams of disgusting photos, choking users with a cloud of filth. 
As the Internet has grown, the problem posed by trolls has grown more salient even as their 
tactics have remained remarkably constant. Today an ISIS supporter might adopt a 
pseudonym to harass a critical journalist on Twitter, or a right-wing agitator in the United 
States might smear demonstrations against police brutality by posing as a thieving, violent 
protester. Any major conflict is accompanied by a raging online battle between trolls on both 
sides.

As Savchuk and other former employees describe it, the Internet Research Agency had 
industrialized the art of trolling. Management was obsessed with statistics — page views, 
number of posts, a blog’s place on LiveJournal’s traffic charts — and team leaders compelled 
hard work through a system of bonuses and fines. “It was a very strong corporate feeling,” 
Savchuk says. Her schedule gave her two 12-hour days in a row, followed by two days off. 
Over those two shifts she had to meet a quota of five political posts, 10 nonpolitical posts and
150 to 200 comments on other workers’ posts. The grueling schedule wore her down. She 
began to feel queasy, she said, posting vitriol about opposition leaders of whom she had no 
actual opinion, or writing nasty words about Ukrainians when some of her closest 
acquaintances, including her own ex-husband, were Ukrainian.

Employees were mostly in their 20s but were drawn from a broad cross-section of Russian 
society. It seemed as if the agency’s task was so large that it would hire almost anyone who 



responded to the many ads it posted on job boards, no matter how undereducated or 
politically ignorant they were. Posts teemed with logical and grammatical errors. “They were 
so stupid,” says Marat Burkhardt, who worked for two months in the department of forums, 
posting 135 comments a day on little-read message boards about remote Russian towns. “You
see these people with a lot of tattoos. They’re so cool, like they’re from New York; very hip 
clothing, very hip tattoos, like they’re from Williamsburg. But they are stupid.” In office 
conversation, they used gay slurs to refer to Petro Poroshenko and called Barack Obama a 
monkey. Management tried to rectify their ignorance with grammar classes. Others had 
“politology” classes to outline the proper Russian point of view on current events.

Yet the exact point of their work was left unclear to them. The handful of employees I spoke 
with did not even know the name of the company’s chief executive. They had signed a 
nondisclosure agreement but no official contract. Salaries were surprisingly high for the 
work; Savchuk’s was 41,000 rubles a month ($777), or as much as a tenured university 
professor earns. “I can’t say they clearly explain to you what your purpose there is,” Savchuk 
says. “But they created such an atmosphere that people would understand they were doing 
something important and secretive and very highly paid. And that they won’t be able to find a
job like this anywhere else.”

Savchuk is 34, but her taste in clothes runs toward the teenage: The night of our dinner she 
wore a plaid dress and a billowing neon yellow jacket, and her head was swaddled in a fuzzy 
hood with animal ears. She credits her innocent appearance for allowing her to infiltrate the 
Internet Research Agency without raising alarms. While employed there, she copied dozens 
of documents to her personal email account and also plied her co-workers for information. 
She made a clandestine video of the office. In February, she leaked it all to a reporter for Moi 
Raion, a local newspaper known for its independent reporting. The documents, together with 
her story, offered the most detailed look yet into the daily life of a pro-Kremlin troll. Though 
she quit the agency the day the exposé was published, she was continuing her surveillance 
from the outside. She brought a camera to our dinner in hopes of documenting the changing 
of the shifts, which she planned to post to the VKontakte page of Information Peace, the 
group she founded to fight the agency. Her ultimate goal is to shut it down entirely, believing 
that its information warfare is contributing to an increasingly dark atmosphere in Russia. 
“Information peace is the start of real peace,” she says.

But at 10 minutes after 9 p.m., still no crowd had entered or left 55 Savushkina. Finally, 
around 9:30, a group of five young people approached the building and walked inside. 
Savchuk perked up, grabbed the camera and began to film the scene. Now more started 
filtering in, each of them stopping at the guard desk to check in. I counted at least 30 in all. 
Savchuk told me with pride that she believed the agency had changed its schedule to 
confound journalists, who began to stake out the place after her exposé.

Savchuk is accustomed to antagonizing powerful people. She has been a longtime 
environmental activist in the town of Pushkin, the suburb of St. Petersburg where she lives; 
her main cause before the troll farm was saving forests and parks from being paved over by 
well-connected developers. Last year she even ran for a seat on her municipal council as an 
independent, which in Russia requires a level of optimism bordering on delusion. On Election
Day, she told me, state employees — health care workers, teachers, law enforcement, etc. — 
came to the polls wielding lists of candidates they had been “encouraged” to vote for, all of 
them associated with United Russia, the governing party of Vladimir Putin. (She lost her 
race.) Savchuk has filed a lawsuit against the Internet Research Agency for violating labor 

http://www.theguardian.com/world/2015/may/29/russia-troll-sues-former-employer


rights laws, citing the lack of official contracts. She has enlisted the help of a well-known 
human rights lawyer named Ivan Pavlov, who has spent years fighting for transparency laws 
in Russia; he took on Savchuk’s case in hopes that it would force the agency to answer 
questions about its business on the record.

Several Russian media outlets have claimed that the agency is funded by Evgeny Prigozhin, 
an oligarch restaurateur called “the Kremlin’s chef” in the independent press for his lucrative 
government contracts and his close relationship with Putin. When a reporter from the 
opposition paper Novaya Gazeta infiltrated the agency posing as a job seeker, she discovered 
that one of the team leaders was an employee of Prigozhin’s Concord holding company. (The 
reporter was familiar with her because the woman was famous among journalists for having 
been deployed by Prigozhin to spy on Novaya Gazeta.) The suspicion around Prigozhin was 
bolstered when emails leaked by hackers showed an accountant at Concord approving 
payments to the agency. If the speculation is accurate, it would not be the first time that 
Prigozhin has used his enormous wealth to fund quixotic schemes against his enemies: 
According to Novaya Gazeta, a documentary he backed, which later ran on the Kremlin-
controlled NTV, claimed that the protesters who participated in the enormous anti-Putin 
demonstrations of 2011 were paid agents provocateurs, some of them bribed by United States
government officials, who fed them cookies. “I think of him as Dr. Evil,” says Andrei 
Soshnikov, the reporter at Moi Raion to whom Savchuk leaked her documents. (My calls to 
Concord went unreturned.)

Savchuk’s revelations about the agency have fascinated Russia not because they are 
shocking but because they confirm what everyone has long suspected: The Russian Internet is
awash in trolls. “This troll business becomes more popular year by year,” says Platon 
Mamatov, who says that he ran his own troll farm in the Ural Mountains from 2008 to 2013. 
During that time he employed from 20 to 40 people, mostly students and young mothers, to 
carry out online tasks for Kremlin contacts and local and regional authorities from Putin’s 
United Russia party. Mamatov says there are scores of operations like his around the country, 
working for government authorities at every level. Because the industry is secretive, with its 
funds funneled through a maze of innocuous-sounding contracts and shell businesses, it is 
difficult to estimate exactly how many people are at work trolling today. But Mamatov claims
“there are thousands — I’m not sure about how many, but yes, really, thousands.”

The boom in pro-Kremlin trolling can be traced to the antigovernment protests of 2011, when
tens of thousands of people took to the streets after evidence of fraud in the recent 
Parliamentary election emerged. The protests were organized largely over Facebook and 
Twitter and spearheaded by leaders, like the anticorruption crusader Alexei Navalny, who 
used LiveJournal blogs to mobilize support. The following year, when Vyascheslav Volodin, 
the new deputy head of Putin’s administration and architect of his domestic policy, came into 
office, one of his main tasks was to rein in the Internet. Volodin, a lawyer who studied 
engineering in college, approached the problem as if it were a design flaw in a heating 
system. Forbes Russia reported that Volodin installed in his office a custom-designed 
computer terminal loaded with a system called Prism, which monitored public sentiment 
online using 60 million sources. According to the website of its manufacturer, Prism “actively
tracks the social media activities that result in increased social tension, disorderly conduct, 
protest sentiments and extremism.” Or, as Forbes put it, “Prism sees social media as a 
battlefield.”

Photo 



Ludmila Savchuk, an activist and a former mole in the Internet Research Agency. Credit 
James Hill for The New York Times 

The battle was conducted on multiple fronts. Laws were passed requiring bloggers to register 
with the state. A blacklist allowed the government to censor websites without a court order. 
Internet platforms like Yandex were subjected to political pressure, while others, like 
VKontakte, were brought under the control of Kremlin allies. Putin gave ideological cover to 
the crackdown by calling the entire Internet a “C.I.A. project,” one that Russia needed to be 
protected from. Restrictions online were paired with a new wave of digital propaganda. The 
government consulted with the same public relations firms that worked with major corporate 
brands on social-media strategy. It began paying fashion and fitness bloggers to place pro-
Kremlin material among innocuous posts about shoes and diets, according to Yelizaveta 
Surnacheva, a journalist with the magazine Kommersant Vlast. Surnacheva told me over 
Skype that the government was even trying to place propaganda with popular gay bloggers —
a surprising choice given the notorious new law against “gay propaganda,” which fines 
anyone who promotes homosexuality to minors.

All of this has contributed to a dawning sense, among the Russian journalists and activists I 
spoke with, that the Internet is no longer a natural medium for political opposition. “The 
myth that the Internet is controlled by the opposition is very, very old,” says Leonid Volkov, a
liberal politician and campaign manager to Alexei Navalny. “It’s not true since at least three 
years.” Part of this is simple demographics: The Internet audience has expanded from its 
early adopters, who were more likely to be well-educated liberal intelligentsia, to the whole 
of Russia, which overwhelmingly supports Putin. Also, by working every day to spread 
Kremlin propaganda, the paid trolls have made it impossible for the normal Internet user to 
separate truth from fiction.



“The point is to spoil it, to create the atmosphere of hate, to make it so stinky that normal 
people won’t want to touch it,” Volkov said, when we met in the office of Navalny’s Anti-
Corruption Foundation. “You have to remember the Internet population of Russia is just over 
50 percent. The rest are yet to join, and when they join it’s very important what is their first 
impression.” The Internet still remains the one medium where the opposition can reliably get 
its message out. But their message is now surrounded by so much garbage from trolls that 
readers can become resistant before the message even gets to them. During the protests, a 
favorite tactic of the opposition was making anti-Putin hashtags trend on Twitter. Today, 
waves of trolls and bots regularly promote pro-Putin hashtags. What once was an exhilarating
act of popular defiance now feels empty. “It kind of discredited the idea of political 
hashtags,” says Ilya Klishin, the web editor for the independent television station TV Rain 
who, in 2011, created the Facebook page for the antigovernment protests.

Russia’s information war might be thought of as the biggest trolling operation in history, and 
its target is nothing less than the utility of the Internet as a democratic space. In the midst of 
such a war, the Runet (as the Russian Internet is often called) can be an unpleasant place for 
anyone caught in the crossfire. Soon after I met Leonid Volkov, he wrote a post on his 
Facebook wall about our interview, saying that he had spoken with someone from The New 
York Times. A former pro-Kremlin blogger later warned me about this. Kremlin allies, he 
explained, monitored Volkov’s page, and now they would be on guard. “That was not smart,” 
he said.

The chain that links the Columbian Chemicals hoax to the Internet Research Agency begins 
with an act of digital subterfuge perpetrated by its online enemies. Last summer, a group 
called Anonymous International — believed to be unaffiliated with the well-known hacktivist
group Anonymous — published a cache of hundreds of emails said to have been stolen from 
employees at the agency. It was just one hack in a long series that Anonymous International 
had carried out against the Kremlin in recent months. The group leaked embarrassing photos 
of Putin allies and incriminating emails among officials. It claimed to have hacked into Prime
Minister Dmitri Medvedev’s phone, and reportedly hacked his Twitter account, tweeting: 
“I’m resigning. I am ashamed of this government’s actions. Forgive me.”

The emails indicated that the Internet Research Agency had begun to troll in English. One 
document outlined a project called “World Translation”; the problem, it explained, was that 
the foreign Internet was biased four to one against Russia, and the project aimed to change 
the ratio. Another email contained a spreadsheet that listed some of the troll accounts the 
agency was using on the English-language web. After BuzzFeed reported on the leak, I used 
the spreadsheet to start mapping the network of accounts on Facebook and Twitter, trying to 
draw connections.

One account was called “I Am Ass.” Ass had a Twitter account, an Instagram account, 
multiple Facebook accounts and his own website. In his avatars, Ass was depicted as a pair of
cartoon buttocks with an ugly, smirking face. He filled his social-media presences with links 
to news articles, along with his own commentary. Ass had a puerile sense of humor and only 
a rudimentary grasp of the English language. He also really hated Barack Obama. Ass 
denounced Obama in posts strewn with all-caps rants and scatological puns. One 
characteristic post linked to a news article about an ISIS massacre in Iraq, which Ass shared 
on Facebook with the comment: “I’m scared and farting! ISIS is a monster awakened by 
Obama when he unleashed this disastrous Iraq war!”

https://www.facebook.com/pages/I-Am-Ass/503761486425262?fref=ts
http://www.theguardian.com/world/2014/aug/14/dmitry-medvedev-russian-pm-twitter-account-hacked
http://www.theguardian.com/world/2014/aug/14/dmitry-medvedev-russian-pm-twitter-account-hacked
https://meduza.io/en/feature/2015/02/02/a-man-who-s-seen-society-s-black-underbelly


Despite his unpleasant disposition, Ass had a half-dozen or so fans who regularly liked and 
commented on his posts. These fans shared some unusual characteristics. Their Facebook 
accounts had all been created in the summer of 2014. They all appeared to be well-dressed 
young men and women who lived in large American cities, yet they seemed to have no real-
life friends. Instead, they spent their free time leaving anti-Obama comments on the 
Facebook posts of American media outlets like CNN, Politico and Fox News. Their main 
Facebook interactions, especially those of the women, appeared to be with strangers who 
commented on their physical appearance. The women were all very attractive — so attractive,
indeed, that a search revealed that some of their profile photos had been stolen from models 
and actors. It became clear that the vast majority of Ass’s fans were not real people. They 
were also trolls.

I friended as many of the trolls on Facebook as I could and began to observe their ways. Most
of the content they shared was drawn from a network of other pages that, like Ass’s, were 
clearly meant to produce entertaining and shareable social-media content. There was the 
patriotic Spread Your Wings, which described itself as “a community for everyone whose 
heart is with America.” Spread Your Wings posted photos of American flags and memes 
about how great it was to be an American, but the patriotism rang hollow once you tried to 
parse the frequent criticisms of Obama, an incoherent mishmash of liberal and conservative 
attacks that no actual American would espouse. There was also Art Gone Conscious, which 
posted bad art and then tenuously connected it to Obama’s policy failures, and the self-
explanatory Celebrities Against Obama. The posts churned out every day by this network of 
pages were commented on and shared by the same group of trolls, a virtual Potemkin village 
of disaffected Americans.

After following the accounts for a few weeks, I saw a strange notification on Facebook. One 
account, which claimed to be a woman from Seattle named Polly Turner, RSVPed to a real-
life event. It was a talk in New York City to commemorate the opening of an art exhibit called
Material Evidence. I was vaguely aware of Material Evidence, thanks to eye-catching 
advertisements that had appeared in subway stations and on the sides of buses throughout 
New York City: a black-and-white photo of masked men in camouflage, overlaid with the 
slogan “Syria, Ukraine … Who’s Next?” Material Evidence’s website described it as a 
traveling exhibition that would reveal “the full truth” about the civil war in Syria, as well as 
about 2014’s Euromaidan revolution in Ukraine, through a combination of “unique footage, 
artefacts, video.” I clicked on the Material Evidence talk and saw that a number of other trolls
had been invited, including my old friend I Am Ass.

Walking into Material Evidence, mounted last September in the cavernous ArtBeam gallery 
in Chelsea, was like walking into a real-life version of the hall of mirrors I’d stumbled into on
Facebook. A sign at the front declared that the show did not “support a specific political 
goal,” but the message became clear as soon as I began to browse the images. Large, well-
composed photos testified to the barbarity of the Syrian rebels, bent on slaughtering 
handsome Syrian soldiers and innocent civilians alike. A grim panorama showed a 
gymnasium supposedly used by rebels to torture prisoners. There was a heroic, sunlit portrait 
of a Syrian Army officer. A room hidden behind a curtain displayed gory photos of rebel-
caused civilian causalities, “provided by the Syrian ministry of defense.”

Then there were the pictures from the Ukrainian revolution, which focused almost 
exclusively on the Right Sector, a small group of violent, right-wing, anti-Russian protesters 
with a fondness for black balaclavas. Russian authorities have seized upon Right Sector to 

https://www.facebook.com/events/1492029397713972/
https://www.facebook.com/CelebritiesAgainstObama?fref=ts
https://www.facebook.com/artgoneconscious?fref=ts
https://www.facebook.com/actoftruth?fref=ts


paint the entire revolution, backed by a huge swath of Ukrainian society, as orchestrated by 
neo-fascist thugs. The show’s decision to juxtapose the rebellions in Syria and Ukraine was 
never clearly explained, perhaps because the only connection possible was that both targeted 
leaders supported by Russia.

On the floor in front of many of the photos sat the actual items that appeared in them, 
displayed under glass cases. How, exactly, did organizers procure the very same battered 
motorcycle helmet that a Ukrainian protester wore in a photo while brawling with riot police?
Who had fronted the money to purchase a mangled white van, supposedly used by Syrian 
rebels in a botched suicide bombing, and transport it to New York City? Few answers were 
forthcoming from Benjamin Hiller, the Berlin-based German-American photojournalist who 
was put forth as the curator of Material Evidence. He sat at a table in the front of the gallery, 
a heavyset bearded man dressed entirely in black. He told me that the show had been 
organized by an independent collective of European, Russian and Syrian war photographers 
who were fed up with the one-sided view of conflicts presented by Western media. He said 
they simply wanted to show the “other side.” Hiller claimed that the funds to rent the space, 
take out the ads, transport the material and create a $40,000 grant advertised on the Material 
Evidence website had been raised through “crowdfunding.” (Hiller has since left the 
organization and says that because of the show’s “misinformations” and “nonjournalistic 
approach,” he “does not want to be affiliated anymore with the project.”)

When I got home, I searched Twitter for signs of a campaign. Sure enough, dozens of 
accounts had been spamming rave reviews under the hashtag #MaterialEvidence. I clicked on
one, a young woman in aviator sunglasses calling herself Zoe Foreman. (I later discovered 
her avatar had been stolen.) Most of her tweets were unremarkable song lyrics and 
inspirational quotes. But on Sept. 11 of last year, she spent hours spamming politicians and 
journalists about a horrific chemical plant explosion in St. Mary Parish, La. The source field 
on Twitter showed that the tweets Zoe Foreman — and the majority of other trolls — sent 
about #ColumbianChemicals were posted using a tool called Masss Post, which is associated 
with a nonworking page on the domain Add1.ru. According to online records, Add1.ru was 
originally registered in January 2009 by Mikhail Burchik, whose email address remained 
connected to the domain until 2012. Documents leaked by Anonymous International listed a 
Mikhail Burchik as the executive director of the Internet Research Agency.

In early February, I called Burchik, a young tech entrepreneur in St. Petersburg, to ask him 
about the hoax and its connection to the Internet Research Agency. In an article for the 
newspaper Süddeutsche Zeitung, the German journalist Julian Hans had claimed that Burchik
confirmed the authenticity of the leaked documents. But when I called Burchik, he denied 
working at the Internet Research Agency. “I have heard of it, but I don’t work in this 
organization,” he said. Burchik said he had never heard of the Masss Post app; he had no 
specific memory of the Add1.ru domain, he said, but he noted that he had bought and sold 
many domains and didn’t remember them all. Burchik suggested that perhaps a different 
Mikhail Burchik was the agency’s executive director. But the email address used by the 
Mikhail Burchik in the leak matched the address listed at that time on the website of the 
Mikhail Burchik I spoke with.

In St. Petersburg, I finally had a chance to compare notes with Andrei Soshnikov, the young
investigative journalist at Moi Raion to whom Ludmila Savchuk leaked her documents. 
Soshnikov is an indefatigable reporter: During one investigation, he had gone so far as to 
create a 3-D computer model of a roadway in order to calculate how much asphalt had been 

http://www.mr7.ru/articles/112478/


stolen during its construction. He was one of the first journalists to expose the Internet 
Research Agency when he went undercover and got a job there in 2013. Since then, he had 
followed the agency’s Russian trolls as obsessively as I had been tracking their English 
counterparts.

I showed Soshnikov a YouTube video posted on Facebook by one of the trolls. The video was
a slick animated infographic about the faults of the United States Secret Service. What had 
caught my attention was the narrator. He sounded just like the voice from the videos spread 
during the Columbian Chemicals and Atlanta shooting hoaxes: a man trying desperately to 
sound American but coming off as Australian instead.

Soshnikov instantly recognized the style of the animation. It was made, he said, by an outfit 
called Infosurfing, which posts pro-Kremlin infographics on Instagram and VKontakte. 
Soshnikov showed me how he used a service called Yomapic, which maps the locations of 
social-media users, to determine that photos posted to Infosurfing’s Instagram account came 
from 55 Savushkina. He had been monitoring all of the content posted from 55 Savushkina 
for weeks and had assembled a huge database of troll content.

The U.S. had something similar in Rumsfeld's "Office of Strategic Influence", created "to 
provide news items, possibly even false ones, 

He brought up Infosurfing’s YouTube channel, and as we scrolled down, I noticed several 
videos in the same style as the Secret Service animation. In fact, Infosurfing had posted the 
exact same video on its own account — except instead of the unfortunate Australian voice-
over, it was narrated in Russian. It was the most tantalizing connection yet: It seemed as if the
man in the hoax videos had worked for an outfit connected to the same building that housed 
the Internet Research Agency.

Still, no one had heard of any department that might have orchestrated the hoax. The English-
language trolling team was an elite and secretive group. Marat Burkhardt, who worked in the 
forums department, was asked to try out for an English-language team but didn’t get the job. 
The only person I spoke with who worked in the English department was a woman named 
Katarina Aistova. A former hotel receptionist, she told me she joined the Internet Research 
Agency when it was in a previous, smaller office. I found her through the Anonymous 
International leak, which included emails she had sent to her bosses, reporting on the pro-
Putin comments she left on sites like The Blaze and Politico. One of her assignments had 
been to write an essay from the point of view of an average American woman. “I live in such 
developed society, so that people have practically ceased to walk on foot,” she wrote. When I 
emailed Aistova, she wasn’t eager to talk. She told me she had been harassed by critics of the 
Internet Research Agency after her email appeared in the leak; some men had even come to 
her door. She would meet me for an interview, but only if she could bring her brother for 
protection. I agreed, and we met at an out-of-the-way Chinese restaurant.

The exact point of their work was left unclear to them. The handful of employees I spoke 
with did not even know the name of the company's chief executive.

Aistova and her brother made an unusual pair. She was a short young woman with midlength 
brown hair, dressed all in black: sweater, leggings, big wedge boots. She insisted on paying 
for my coffee. “You are a Russian guest,” she said. He, by contrast, was a hulking skinhead 
with arms full of Nazi-themed tattoos, most prominent among them a five-inch swastika on 

https://www.youtube.com/watch?v=ughjw6TsTsM


his left biceps. “My brother, he looks like a strongman,” Aistova said, giggling. He wore a 
black T-shirt emblazoned with the skull-and-crossbones insignia of the SS Totenkopf 
division, which administered the Nazi concentration camps. I asked him what his T-shirt 
meant. “Totenkopf,” he grunted. During the interview he sat across the table from Aistova 
and me, smiling silently behind his sunglasses.

Aistova said that she worked for the Internet Research Agency for a month and a half. The 
majority of her work was translating news articles from English to Russian. The news articles
covered everything from Ukraine to traffic accidents. On a few occasions, her bosses asked 
her to leave comments on American news sites about Russia, but she said that they never told 
her what to say. She loves Russia, she told me. She truly believes that Putin is just trying to 
help the people of Eastern Ukraine, and that his actions are being unfairly spun by the 
Western media. “I was like, Hey, you guys, you are saying these bad things about Putin, but 
people are suffering.”

But she claimed to harbor no ill will toward the United States. She wants to visit New York 
City, she said, and see the locations from “Breakfast at Tiffany’s,” one of her favorite films. 
“I don’t feel aggressive toward America. We’re the same people, we just speak different 
languages,” she said. After the interview, we shook hands outside the restaurant. “You seem 
like a journalist who will tell the truth,” she said. “I wish you luck on your story.”

On my last morning in St. Petersburg, I returned to 55 Savushkina. The clouds had lifted 
after a miserable week of snow and howling wind. At a few minutes before 10, my translator 
and I positioned ourselves on the sidewalk in front of the entrance, hoping to catch some of 
the trolls as they began the day shift. This was not a very well thought out strategy. AnyC 
employees arriving so close to the start of their shift didn’t have time to talk to a journalist 
even if they wanted to. A large van lurched to a halt in front of us and deposited a half-dozen 
young people, who hurried in the door before we had the chance to approach them. A bus 
stopped halfway down the block, and another gaggle of workers emerged. They waved off 
my translator’s inquiries with annoyed grunts or stone-faced silence. A young man smoking a
cigarette said he didn’t work inside the building. He finished his cigarette and promptly went 
inside the building.

At 10 a.m. sharp, the flow of workers stopped. I decided we might as well try walking inside. 
I had read of other journalists who tried to enter the building, only to be kicked out 
immediately, so I entered with some trepidation. Two men in suits guarded the turnstiles. My 
translator and I approached a receptionist behind a desk and asked if we could speak with 
someone from Internet Research. (It dropped the “Agency” on moving to 55 Savushkina.) 
She informed us that Internet Research was no longer a tenant. “A couple of months ago, we 
had to say goodbye, because it was giving the entire building a bad reputation,” she said, 
matter-of-factly.

She pointed to a board that displayed a makeshift directory of the building’s current 
occupants. The names were printed out on small scraps of paper, and none of them were 
Internet Research. But I did recognize one: “FAN,” or Federal News Agency. I had read some
news articles claiming that FAN was part of a network of pro-Kremlin news sites run out of 
55 Savushkina, also funded by Evgeny Prigozhin. Former Internet Research Agency 
employees I had spoken to said they believed FAN was another wing of the same operation, 
under a different name. I asked to speak to someone from FAN. To my surprise, the 

http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html?partner=rss&emc=rss&_r=1#story-continues-16


receptionist picked up the phone, spoke into it for a few seconds and then informed us that 
Evgeny Zubarev, the editor in chief of FAN, would be right out to meet us.

Zubarev, who looked to be in his 50s, had close-cropped salt-and-pepper hair and a weary 
face. He greeted me with a handshake and invited me into his office. We made our way 
through the turnstiles and signed in with the guards, then took a brief walk down a long 
hallway to FAN’s two-room office on the first floor. It was unusually quiet for an online news
operation that, according to Zubarev, had a staff of 40 people. The newsroom was equipped 
for a sizable team, with about a dozen identical black desktop computers sitting on identical 
brown laminate desks, but only two young reporters sat at them. The shades were drawn and 
the furniture looked just barely unpacked.

As we sat at Zubarev’s desk, I told him about the articles I’d read accusing FAN of being a 
Kremlin propaganda outfit. He shook his head in indignation. He turned to his computer and 
brought up FAN’s website, pointing to the masthead and the certificate number that showed 
FAN was an officially registered Russian mass-media organization. “FAN is a news agency,” 
he declared. It had stringers and reporters in Ukraine, and in many former Soviet states; they 
did original reporting, sometimes at great personal risk. Zubarev himself was a veteran 
journalist who covered the annexation of Crimea for the Russian news agency Rosbalt before 
joining FAN. But ever since reports linked him to the Internet Research Agency, he had faced
questions about his integrity.

“We understand being in this building may discredit us, but we can’t afford to move at the 
moment,” Zubarev said with a sigh. “So we have to face the situation where reporters like 
you, Mr. Chen, come in here and ask us questions every day.”

Zubarev said he believed that he and FAN were victims of a smear campaign. I asked him 
who would do such a thing.

“Listen, that’s my position, not a confirmed fact,” he said. “It’s possible that there are some 
business interests, I don’t know. Maybe it’s an attack on our investors.” But when I asked 
who those investors were, he declined to comment. “I can’t discuss the identities of 
investors,” he said. “That’s in my contract.”

I left St. Petersburg on April 28. One day later, FAN published an article with the headline 
“What Does a New York Times Journalist Have in Common With a Nazi From St. 
Petersburg?” The story detailed a mysterious meeting in St. Petersburg between a New York 
Times journalist — me — and a neo-Nazi. Its lead image was a photo of a skinhead giving an
enthusiastic Nazi salute. But it was not just any skinhead. It was the skinhead whom Katarina 
Aistova brought to our meeting and introduced to me as her brother. As I learned from 
reading the article, Aistova’s “brother” was in fact a notorious neo-Nazi named Alexei 
Maximov.

The article explained that Maximov, who goes by the nickname Fly, is a member of 
Totenkopf, a prominent skinhead group in St. Petersburg. He reportedly served nine years in 
prison for stabbing a man to death. Just a month before I met him, Maximov again made 
headlines when, during an investigation into beatings of immigrants around St. Petersburg, 
the police found weaponry and Nazi paraphernalia in his apartment.

http://riafan.ru/259571-chto-obshhego-u-amerikanskogo-zhurnalista-the-new-york-times-i-natsionalista-iz-peterburga/


The story made no mention of Katarina Aistova or the Internet Research Agency. Instead, the 
article claimed I met with Maximov because I wanted his help in creating a provocation 
against Russia. Maximov told FAN that I requested to meet him because I was “very keenly 
interested in sentiment among Russian nationalists.” He continued: “He evidently needed 
stories about how the murderous Kremlin regime persecutes free Russian people. It’s not the 
first time I’ve come across such requests on the part of Western journalists, but I’m not going 
to help them with this. Many want to see in Russian nationalists a ‘fifth column,’ which will 
function on orders from the West and sweep away the Kremlin.” Apparently I was trying to 
foment a mini-Euromaidan, right there in St. Petersburg.

The article was illustrated with photos of my meeting with Aistova and Maximov. One photo 
appears to have been shot surreptitiously through the restaurant window while we sat and 
talked. The point of view is such that Aistova is barely visible; indeed, at first glance, I seem 
to be having a friendly chat with a skinhead over a cup of coffee. Another photo, this one 
taken outside the restaurant, somehow makes me look deep in conversation with Maximov, 
even though I distinctly recall that Aistova was standing between us.

I had to admire the brazenness of the scheme. I remembered how, at the restaurant, Aistova 
had sat next to me so I had to twist around to talk to her, while Maximov sat silently across 
from us. Apparently they had arranged themselves so it could appear, from the right 
perspective, that I was meeting Maximov alone. I emailed Aistova to ask her to explain what 
happened. She responded only: “I would also like you to explain yourself and the situation!!” 
(A few weeks later, when I tried calling her by phone, she pretended I had the wrong 
number.)

Over the course of a few days, the sensational story circulated among a network of small pro-
Kremlin blogs. In fact, the FAN story itself had been aggregated from another pro-Kremlin 
news site called People’s News, which Andrei Soshnikov, the Moi Raion journalist, has 
reported also operates out of 55 Savushkina. As it spread, it mutated to become even more 
alarming. One website suggested I was working for the C.I.A.; another, the National Security 
Agency. A YouTube channel called Russia Today — not the well-known state television 
channel but a knockoff — posted a slick video about the meeting, set to a pounding dubstep 
soundtrack. Disconcertingly, it included a photo of me leaving my hotel. The video currently 
has more than 60,000 views. Many of those views were a result of a familiar pattern of 
social-media promotion: Dozens of trolls on Twitter began tweeting links to the video using 
the hashtag #ВербовкаНацистов — “Recruitment of Nazis.” The hashtag trended on Russian
Twitter.

Continue reading the main story Write A Comment 

After recovering from the initial shock, I began to track the campaign against me. I had 
practice, after all, from my months spent on the trail of the Internet Research Agency. I 
Googled the various Russian spellings of my name every hour to catch the latest posts as 
soon as they surfaced on LiveJournal and VKontakte. I searched Twitter for the URL of the 
YouTube video to catch every post.

A few days later, Soshnikov chatted with me on Skype. “Did you see an article about you on 
FAN?” he asked. “They know you are going to publish a loud article, so they are trying to 
make you look stupid in front of the Russian audience.”

http://www.nytimes.com/2015/06/07/magazine/the-agency.html?partner=rss&emc=rss&_r=1#story-continues-20
https://twitter.com/search?q=%23%D0%92%D0%B5%D1%80%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%9D%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2&src=typd
https://twitter.com/search?q=%23%D0%92%D0%B5%D1%80%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%9D%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2&src=typd
https://www.youtube.com/watch?v=jUBOlo5JxyM


I explained the setup, and as I did I began to feel a nagging paranoia. The more I explained, 
the more absurd my own words seemed — the more they seemed like exactly the sort of 
elaborate alibi a C.I.A. agent might concoct once his cover was blown. The trolls had done 
the only thing they knew how to do, but this time they had done it well. They had gotten into 
my head.

Correction: June 21, 2015 

An article on June 7 about Russian Internet ‘‘trolls’’ referred incorrectly to the Internet 
platform Yandex. It was subjected to political pressure, but it was not brought under the 
control of Kremlin allies.

Adrian Chen is a New York-based writer whose work has appeared in Wired, New York 
magazine, and The New York Times. He is a contributing editor for The New Inquiry and a 
founder of I.R.L. Club, a regular gathering for people from the Internet to meet “in real life.”


	The New York Times
	The Agency
	The New York Times Magazine Newsletter


